2012. november 30., péntek

Technologies for autism

Újra olyan alkalmazások után kezdtem el kutatni, amelyek a legtöbb okos telefonon ingyen elérhetők és autizmussal élő személyeknek jelenthetnek segítséget.

Ezek közül néhányat én is letöltöttem és kipróbáltam. Keresés közben azonban nagyon kevés olyan jellegűt találtam, ami leírás alapján elegendő tájékoztatást ad arról mire és hogyan használható (ez sajnos az összes alkalmazásra jellemző szerintem).
Több napirend készítő alkalmazást találtam, nagyon kevés az, amely elérhető ingyenesen is, illetve nyelvi beállítást tartalmazna. Tehát univerzális tervezés szempontjából kevésbé használható. Egy spanyol nyelvű tűnt a legmegfelelőbbnek a próbára, ezt többféleképpen is lehet használni. Kevés képet tartalmaz, de bővíthető a telefonnal készített képekkel, saját napirend összeállítása rugalmas, bár elég statikus. Eseménysor összeállítására azonban kiválóan alkalmas, ilyen játékot sokszor játszunk a kisebbekkel, okos telefonon vagy tabin pedig sokkal izgalmasabb lehet.
A másik alkalmazás, amit nagyon hasznosnak találtam a timer volt. Ezt szinte minden helyzetben használjuk a gyermekekkel az idő strukturálása és a feladatok, játékok bejósolhatósága miatt. Adott idő van arra, hogy bizonyos feladatot, tevékenységet elvégezzen, az óra csipogása/villogása a feladat végét jelzi. Az, hogy milyen típusú eszközt használunk arra, hogy az időt láthatóvá és érthetővé (főleg ovisoknál) tegyük nagyon változatos lehet. Kisebbeknél az időjelölő (analóg órán post it), vagy homokóra, nagyobbaknál a csipogós timer a legjellemzőbb. Azonban van olyan, akinek egyfajta inger kevés ahhoz, hogy bizonyos tevékenységet lezárjon. Erre találtam egy olyan időmére alkalmazást, ami egy analóg óra képét jeleníti meg, az időtartamot digitális órán lehet beállítani rajta, és ezután az analóg órán megjelenik színessel az a terület ami az időtartamot jelöli, ez fokozatosan csökken és a végén hangjelzést ad.

Az alkalmazások kapcsán sokszor eszembe jutott, milyen jó lenne, ha én is értenék ahhoz, hogyan hozzak létre ilyen típusú jobban személyre szabható alkalmazásokat.
Egyáltalán van-e arra igény, hogy szakemberek ilyen jellegű tevékenységet végezzenek?

Ide jó lett volna elmenni a válaszokért.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése