2012. november 30., péntek

Autizmus specifikus kérdőív?

Tegnapi nap során kitöltettem a kérdőívünket autizmus spektrum zavarral élő fiatalokkal. A serdülők heti rendszerességgel járnak szociális és kommunikációs képességeket fejlesztő csoportra, melyet egy gyógypedagógus és egy pszichológus hallgató vezet.

A kérdőív összeállításakor szempont volt, hogy megfelelően strukturált és egyértelmű legyen. A kérdőív felvétele előtt sokat tanakodtunk azon a csoportvezetőkkel, hogy szükséges-e bemennem, jelen lennem mialatt töltögetik. Utólag kiderült, mindenképpen hasznos volt, hogy bent voltam.

A fiatalok kevésbé voltak motiváltak a kérdőív kitöltésére, nem igazán lelkesedtek az ötletért, de egy rövid instrukció és indoklás megfogalmazása után mindannyian sikeresen kitöltötték.

Problémás kérdések voltak:

  • "Mire használod leginkább a számítógépet?" (tanulásra, internetezésre, játékra) - itt arra hívták fel a figyelmemet, hogy a "tanulás" és az "internetezés" metszet is lehet (amennyiben halmazokban gondolkodunk)! Természetesen erre azt javasoltam, hogy mindkettőt karikázza be. De ennek az instrukciónak el kellett hangoznia ahhoz, hogy tovább tudjon lépni.
  • "Hol használod leggyakrabban a számítógépet?" (Sehol, otthon, iskolában, máshol.......) - többüknek is problémát okozott a "máshol" válaszlehetőség megfogalmazása, itt rövid kérdésekkel tudtam segíteni őket.
  • Az utolsó kérdésben 2 instrukciót is adtunk, ez szinte minden esetben problémát okozott, további egyéni instrukciót igényeltek hozzá.
A kérdőívezés jó tapasztalat volt, hasznos volt, hogy láthattam őket a kitöltés közben, hiszen ennek alapján már körvonalazódik mit is jelenthet az, hogy autizmus specifikus-e egy kérdőív, illetve szükséges-e, hogy az legyen?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése