2012. december 6., csütörtök

budapest airport

Visszakerestem a blogon Eszter egyik, a Maria y yo c. spanyol dokumentumfilmet bemutató bejegyzését. Én is részt vettem a vetítésen és már akkor elkezdett minket foglalkoztatni, hogy a budapesti repülőtéren vajon milyen többletszolgáltatások és speciális kísérői támogatás érhető el a fogyatékos személyek számára. A filmben ugyanis a Barcelonában élő képregényrajzoló apuka rendszeresen teszi meg a röpke Spanyolország-Kanári szigetek távot, hogy láthassa a lányát (aki édesanyjával együtt az egyik kis szigeten él) és néhány éve már Mariaval közösen is utazgatnak Barcelonába s vissza. Kezdetben elég komoly nehézségekkel kellett szembenézniük a reptéren (az elsőbbségi beszállás szükségességét  valamiért csak akkor voltak hajlandóak elismerni a légitársaság munkatársai, amikor Maria - aki köztudottan utál vagyis nem bír, nem tud sorba állni -, megelégelve a végtelen ácsorgást, csomagjaival együtt levetette magát a beszállásra várakozó döbbent utasok lába elé a földre és hangos üvöltésben-sírásban tört ki.) Amióta azonban személyes kíséretet és különleges odafigyelést (na meg elsőbbségi beszállási lehetőséget) kapnak apa és lánya, Maria is nagyobb kedvvel indul a check-in pult felé. Plusz egy műhelytitok: mivel Maria nem szereti, ha szoros közelségben ül valaki mellette, apukája általában él a lehetőséggel és egy üres szék fenntartását kéri a saját két helyük mellett, "mivel, na jó nem gyakran, de előfordul, hogy Maria megharapja azt, aki szorosan mellette ül és esetleg zavarja őt." Csakhogy Maria még soha nem harapott meg senkit... Viszont így még a legnagyobb overbooking idején sem fordul elő, hogy egy felesleges harmadikkal kellene megosztani a széksort a gépen :)  

Repterünk honlapján a következő információkra bukkantam: a speciális segítséget, illetve a sajátos igényeket a gép indulása előtt 48 órával kell jelezni és időben (tehát jóval a gép indulása előtt) érkezni. Az utasfelvételi pulthoz vagy információs ponthoz érkező személyi segítő ezt követően szükség esetén segít az utasfelvételnél, majd elkíséri az utast a beszálló kapuhoz, hogy segítséget nyújtson az ellenőrzéseknél is. Továbbá az EU-ból induló járatokon a légitársaságok kötelesek ingyen szállítani az orvosi segédeszközöket és maximum két mozgást segítő berendezést, mely lehet kerekesszék, mankó vagy hasonló egyéb eszköz. A vakvezető kutyák szintén hivatalosan kísérhetik az utast az utastérbe. Leszálláskor, vagyis az úticél elérésekor egy másik segítő személy biztosítja a szükséges támogatást.

Kérdések, panasz esetén az Egyenlő Bánásmód Hatóságon túl az adott légitársasághoz, a repülőtér üzemeltetőjéhez, végső jogorvoslatként pedig az illetékes szervekhez (Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium), vagy az EU illetékes hivatalaihoz lehet fordulni. További információk a szabályozásról az European Commission honlapján (Mobility and Transport).

1 megjegyzés:

  1. Anna, tök jó, hogy ellenőrizted. Nekem is egy ideig az eszembe volt, mert boztos voltam benne, hogy nálunk is láttam már segítőket a reptéren. Szuper.

    VálaszTörlés